سال جهش تولید
X
   
 
    • گزارش برگزاری اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی

      به منظور شناسایی و تشویق صنعتگران، هنرجویان و مهارت‌آموزان دوره‌های مختلف گوهرتراشی در کشور و ایجاد انگیزه و حمایت، اولین دوره مسابقات ملی آزاد مهارت گوهرتراشی توسط طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با همکاری دفتر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و همچنین، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رادمرد شهرستان فردوس به صورت کاملاً تخصصی در رشته‌های گوهرتراشی دامله، فست و کاروینگ در تاریخ 9 الی 11 آبان ماه1402برگزار گردید.

      برای اولین بار مجوزات لازم از دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوردر حوزه گوهرتراشی اخذ و این مسابقه مطابق دستورالعمل‌های مربوطه در تمام مراحل اجرایی مسابقه و ارزشیابی‌ها و با نظارت نمایندگان دفتر طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور انجام شده‌است. در راستای قرارداد منعقد شده در سال گذشته فی‌مابین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درخصوص آموزش گوهرتراشی در 31 استان کشور، ضمن تکمیل زیرساخت‌های لازم آموزشی در استان‌ها، بالغ بر تعداد 700 نفر نیز آموزش داده شد. لذا به منظور تشویق و شناسایی نخبگان این حوزه و با توجه به تأثیر مسابقات آزاد مهارت در ارتقاء سطح مهارت آموزان، برگزاری این مسابقات فرصتی را فراهم آورد تا ضمن ارزیابی دقیق متخصصین این حوزه در کشور با چالش‌ها و مشکلات آن نیز آشنا شده تا بتوان در برنامه‌ریزی‌های آتی گام بهتری در این امر برداشت.

      طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در راستای پیشبرد اهداف مندرج در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور ازجمله توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته تراش وهمچنین، رشد و توسعه منابع انسانی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی برگزاری این مسابقه را در دستور کار قرار داد. در راستای توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، کشف استعدادهای حرفه‌ای افراد ماهر و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت و شناسایی نخبگان و استادکاران مهارتی و هدایت آنان به سوی اشتغال و بازار تولید، کلیه هزینه‌های برگزاری این مسابقه آزاد مهارت، توسط ایمیدرو تأمین گردید.

      برگزاری این مسابقات به‌صورت سالانه می‌تواند گام بزرگی برای معرفی پتانسیل‌های کشور، جلوگیری از خام فروشی گوهرسنگ‌ها ارتقاء مهارت‌ها و نیز ایجاد اشتغال پایدار برای فعالان این صنعت را فراهم آورد.

      شرکت‌کنندگان مسابقه:

      با توجه به برگزاری مسابقات گوهرتراشی در رشته‌های تراش دامله (کابوشن)، فست(زاویه) 0.1 ، فست (زاویه) 0.01 و کاروینگ ثبت‌نام شرکت کنندگان در درگاه اختصاصی در وب سایت طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور (https://gemstone.imidro.gov.ir/) از 15 تا 30 شهریور ماه انجام گردید.

      123 نفر از کل کشور در این مسابقه ثبت نام کردند. با توجه به تعداد بالای متقاضیان رشته گوهرتراشی دامله، داوری مقدماتی براساس تصویر و فیلم کار ارسالی برگزار و 50 نفر به مرحله حضوری مسابقات راه یافتند. تعداد ثبت نام کنندگان و شرکت کنندگان نهایی مسابقه در هر رشته به شرح جدول زیر اعلام می شود.


      رشته

      تعداد ثبت نام کنندگان

      تعداد شرکت‌کنندگان

      گوهرتراشی دامله

      86

      40

      گوهرتراشی کاروینگ

      19

      17

      گوهرتراشی فست 0.1

      14

      11

      گوهرتراشی فست 0.01

      4

      3