سال جهش تولید
X
   
 
    • معرفی طرح

      صنعت گوهرسنگ را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین صنایعی‌دانست که بشر از دیرباز به آن اشتغال داشته‌است. این صنعت با گذر زمان توسعه‌یافته و با توجه به ویژگی‌های خاص خود، در حال حاضر به منبع درآمد بالایی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده‌است.

      نگاهی به موزه‌ها و گوهرنامه‌های ایران باستان حاکی از این است که نیاکان ما از گوهرسنگ‌ها استفاده فراوان داشتند. این هنر- صنعت یکی از مهم‌ترین صنایعی است که در حال حاضر با توجه به توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه به منبع درآمد بالایی برای بسیاری از کشورها تبدیل شده‌است. درحقیقت، ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بالای گوهرسنگ‌ها با هزینه ‌‌اندک در چارچوب مشاغل خانگی، مواد آسان و ارزان، انتقال سریع دانش در مقایسه با سایر صنایع باعث‌شده این صنعت دارای سهم عظیمی در اقتصاد کشورهای جهان داشته‌باشد.

      طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور برمبنای سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور پایه‌ریزی و شکل گرفته‌است. سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور توسط صاحب‌نظران حوزه گوهرسنگ تدوین و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در خردادماه 1400 ابلاغ‌شده‌است. ایمیدرو به‌عنوان سازمان توسعه‌ای توسط "طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور"در مرحله اول چهار هدف کاربردی مهم را جهت ایجاد بسترهای توسعه و اشتغال پایدار صنعت گوهرسنگ کشور در حوزه‌های اکتشافی، آموزش و توسعه مراکز آموزشی، احداث و توسعه مراکز اعتبارسنجی آزمایشگاهی و مطالعات پژوهشی دنبال می‌نماید.