سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور توسط تعدادی از صاحبنظران حوزه گوهرسنگ کشور تدوین و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در خردادماه 1400 ابلاغشدهاست. طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور برمبنای سند مذکور پایهریزی و شکلگرفتهاست. این سند دارای 6 استراتژی بوده که ذیل آنها 43 فعالیت و اقدام تدوین شدهاست. اقدامات و برنامهها بهگونهای بههم پیوسته طراحی شدهاند که ضمن رفع مشکلات این صنعت بتواند افزایش چشمگیر سهم ایران از بازار جهانی گوهرسنگها در سالهای آتی تحققیابد. در واقع مأموریت اصلی طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، گسترش همهجانبه صنایع و خدمات وابسته، از طریق تولید رقابتی انواع محصولات نهایی گوهرسنگ مورد نیاز بازار داخلی و خارجی با استفاده حداکثری از مزیتهاینسبی کشور، از جمله ذخایر غنی و متنوع گوهرسنگهایموجود، نیرویانسانی دارای تحصیلات دانشگاهی و آمادهکار و همچنین، واردات الماس و گوهرسنگهای خام بهویژه از کشورهای منطقه و صادرات آنها با نامهای تجاری معتبر ایرانیمیباشد.